Algemene informatie
Onderdelen van deze pagina:
Waarom deze opleiding volgen
Het domein van de geestelijke gezondheidszorg bij kinderen en jongeren is een zeer complex domein dat in de basisopleiding kinderkinesitherapie slechts beperkt aan bod kan komen. Voor kinesitherapeuten die als psychomotorisch therapeut in kinder- en jeugdpsychiatrie, in het buitengewoon onderwijs of in de ambulante revalidatiecentra werken, is deze bijkomende opleiding noodzakelijk om een volwaardige plaats in het team te verwerven. Maar ook voor de private kinderkinesitherapeut die kinderen en jongeren met psychische problemen behandelt, al dan niet in combinatie met motorische stoornissen, is deze opleiding een noodzakelijke aanvulling.
Om een bijzondere bekwaamheid in de pediatrische kinesitherapie te verwerven is een bijkomende opleiding van minimaal 20 studiepunten noodzakelijk als aanvulling op de basisopleiding kinderkinesitherapie. Dit postgraduaat telt 21 studiepunten en vervult dus deze voorwaarde.
Programma (21 studiepunten)
De lessen van het academiejaar 2021-2022 starten op zaterdag 9 oktober 2021 en gaan door op volgende dagen:
- Lessen op maandag: 11/10 - 18/10 - 25/10 - 8/11 - 15/11 - 22/11 - 29/11 - 6/12 - 13/12/2021
- Lessen op zaterdag: 9/10 - 16/10 - 23/10 - 13/11 - 20/11 - 27/11 - 4/12 - 11/12 - 18/12/2021
De examens vinden plaats op zaterdag 15 januari en 22 januari 2022.
Cursus |
Semester |
Titularis |
Contacturen |
Studietijd |
Studiepunten |
Psychopathologie van het kind |
1 |
Herbert Roeyers |
24 |
100 |
4 |
Cliëntbejegening en communicatie
|
1 |
Dominique Van de Velde |
24 |
75 |
3 |
Psychomotorische therapeutische technieken
|
1 |
Hilde Van Waelvelde |
24 |
75 |
3 |
Participatiegericht handelen
|
2 |
Hilde Van Waelvelde |
24 |
75 |
3 |
Klinisch redeneren in de psychomotorische therapie bij kinderen en jongeren
|
2 |
Hilde Van Waelvelde |
40 |
125 |
5 |
Stage in de psychomotorische therapie bij kinderen en jongeren
|
2 |
Hilde Van Waelvelde |
4 |
75 |
3 |
- Psychopathologie van het kind/jongere
Dit onderdeel behandelt de stoornissen die op kinderleeftijd voorkomen in de DSM-5: zowel de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen (o.a. autismespectrumstoornis, ADHD, DCD, verstandelijke beperking…) als de psychiatrische stoornissen (oa angststoornissen, eetstoornissen…). Ook de typische en atypische ontwikkeling, in het bijzonder de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling, worden verder uitgediept.
Coördinator: Griet Dewitte
- Cliëntbejegening en communicatie
Dit onderdeel behandelt een aantal theoretische kaders met betrekking tot communicatie en motivatie. Niet alleen in het omgaan met het kind wordt geoefend, maar ook in omgaan met het hele systeem dat betrokken is bij de zorg. Rond mentaliseren, psycho-educatie en groepsdynamische processen wordt praktisch aan de slag gegaan. Daarnaast wordt het zorglandschap en de recente veranderingen geschetst.
Coördinator: Hannelore Hollevoet
- Psychomotorische therapeutische technieken
Dit onderdeel omvat de verschillende psychomotorische technieken zoals Sherborne Bewegingspedagogiek, relaxatietherapie, het gebruik van muziekinstrumenten, dans en muziektherapie, circomotoriek, lichaamsgerichte oefeningen, ….
Coördinator: Wouter Carton
- Participatiegericht handelen:
Taakgerichte therapieën zoals CO-OP en NTT (toegepast op grof- en fijn- en schrijfmotorische vaardigheden) en procesgerichte therapieën met oefeningen op evenwicht, kracht, tonus, coördinatie, visuele perceptie en visuomotoriek komen aan bod.
Coördinator: Wouter Carton
- Klinisch redeneren in de psychomotorische therapie bij kinderen en jongeren
Aan de hand van verschillende casussen leren de studenten de hulpvraag, anamnese en informatie te verzamelen bij ouders, school en andere betrokken instanties. Van daaruit vertrekkend, voeren zij een onderzoek uit met gebruik van gestandaardiseerde tests en vragenlijsten. Op basis van dit alles worden doelen geformuleerd, een handelingsplan opgesteld en nadien ook geëvalueerd. Daarbij worden de verschillende psychomotorische technieken geïntegreerd.
Coördinator: Bram Fahy
- Stage in de psychomotorische therapie bij kinderen
In totaal worden 2 stageweken van telkens 30h gepland.
Coördinator: Barbara De Mey
Lesgevers
Het programma is opgesteld en wordt opgevolgd door een stuurgroep: Wouter Carton, Barbara De Mey, Griet Dewitte, Bram Fahy, Hannelore Hollevoet en prof. dr. Hilde Van Waelvelde. Daarnaast zijn prof. dr. Herbert Roeyers en prof. dr. Dominique Van de Velde titularis. Zowel gastlectoren met specifieke expertise als de leden van de stuurgroep geven les.